Ανήμερα της πρώτης μέρας του μήνα που αρχίζει η νέα σεζόν της Formula 1, πολλά θα περιμέναμε να ακουστούν. Το ότι ο εφτά φορές παγκόσμιος πρωταθλητής Lewis Hamilton θα άφηνε την Mercedes μετά από 12 σεζόν για χάρη της Ferrari ήταν κατά πάσα πιθανότητα το τελευταίο αντικείμενο στην λίστα όλων των ανθρώπων που παρακολουθούν το άθλημα. Εδώ και αρκετά χρόνια υπήρχε καπνός, από ότι φαίνεται πλέον υπάρχει και φωτιά και η αγορά των οδηγών για την επόμενη σεζόν μόλις ένιωσε το πρώτο τεράστιο χτύπημα.
Σε αυτή την ιστορία υπάρχουν τρεις πολύ σημαντικοί άξονες που αξίζει να συζητήσουμε και που θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε όσο το δυνατόν πιο αναλυτικά με τις πληροφορίες που είναι διαθέσιμες και μία πιθανή λογική που κρύβεται από πίσω:
- Ο Lewis Hamilton είχε συμβόλαιο και για το 2025 με την Mercedes
Όταν κάναμε συζητήσεις για τα συμβόλαια της επόμενης σεζόν και που είναι πιο πιθανό να δούμε αλλαγές και μετακινήσεις η μόνη ομάδα που περιμέναμε να μείνει έξω από όλα αυτά ήταν η Mercedes. Η ομάδα από το Brackley είχε δεσμευμένους με συμβόλαιο τον Hamilton και τον Russell μέχρι και την επόμενη σεζόν, όπερ και σημαίνει πως για να γίνει αυτή η μετακίνηση υπάρχουν τρία πιθανά ενδεχόμενα. Θα ενεργοποιηθεί κάποια χρηματική ρήτρα για να σπάσει το συμβόλαιο και να αποζημιωθεί η Mercedes, το συμβόλαιο ήταν 1 + 1 από την πλευρά του Lewis, ή υπήρχε κάποια ρήτρα αποτελεσμάτων που έδινε την δυνατότητα στον Hamilton να φύγει αν η Mercedes δεν είναι σε θέση να διεκδικήσει το πρωτάθλημα.
- Το χρονικό σημείο που προέκυψε η ανακοίνωση/φήμη
Όπως είπαμε, σήμερα μπήκαμε στον μήνα που ξεκινάει και επίσημα η σεζόν για την Formula 1, με τα πρώτα επίσημα δοκιμαστικά να είναι ακριβώς σε τέσσερις εβδομάδες από σήμερα. Καμία ομάδα δεν έχει δημοσιεύσει το νέο της μονοθέσιο ακόμα και τα μόνα δεδομένα που υπάρχουν για τους οδηγούς προς το παρόν είναι από προσομοιωτές, δηλαδή κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για το που βρίσκονται όλοι οι υπόλοιποι. Είναι λοιπόν τουλάχιστον παράλογο για τον Hamilton να επιλέξει να αφήσει την ομάδα με την οποία κέρδισε 6 πρωταθλήματα και να το συμφωνήσει πριν καν ξεκινήσει η σεζόν ανεξάρτητα από το πόσο μεγάλο όνομα είναι η Ferrari (η οποία εμμέσως πλην σαφώς έδειξε ότι ο Sainz θα αποχωρήσει).

- Το δίδυμο που θα έχει η Ferrari για το 2025
Πριν από λίγες μέρες ανακοινώθηκε η νέα πολυετής ανανέωση του Charles Leclerc για την ομάδα με τα κόκκινα. Είναι ο νούμερο 1 οδηγός της ομάδας εδώ και τουλάχιστον τέσσερα χρόνια και έχει ειπωθεί πολλές φορές ότι στόχος και των δύο πλευρών είναι να επιστρέψουν στα πρωταθλήματα μαζί. Δεν είναι λίγο παράλογο λοιπόν να φέρνεις για teammate του έναν επτάκις παγκόσμιο πρωταθλητή, του οποίου το μόνο κίνητρο για να συνεχίσει να αγωνίζεται είναι να διεκδικήσει το όγδοο? Είναι τουλάχιστον περίεργη απόφαση για μία ομάδα που τα τελευταία χρόνια είχε τεράστια εσωτερικά ζητήματα με την διαχείριση των οδηγών να φέρνει ίσως δύο από τα πιο ξεκάθαρα νούμερο 1 που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στο πρωτάθλημα πέρα από τους Verstappen και Alonso. Ναι θα είναι ίσως το καλύτερο δίδυμο στο grid και με τεράστια διαφορά, αλλά μία ομάδα που θέλει να διεκδικήσει το πρωτάθλημα χρειάζεται σαφή όρια και προτεραιότητες.
Παρότι δεν έχει γίνει η επίσημη ανακοίνωση από τις ομάδες ή τον Lewis (τουλάχιστον την στιγμή που γράφεται το κείμενο), δεν θεωρώ πως το Sky Sports θα έμπαινε στη διαδικασία να το αναπαράξει σαν δεδομένο αν δεν ήταν 100% σίγουρο. Έρχεται μία πάρα πολύ άβολη σεζόν για την Mercedes και την Ferrari, με κάθε συνέντευξη τύπου από εδώ και πέρα να είναι όλο και χειρότερη.
Τι σημαίνει όμως αυτό για τους υπόλοιπους οδηγούς. Σε ένα προηγούμενο κείμενο είχαμε πει πως αρκεί μία μεγάλη κίνηση για να ξεκινήσει ένα ντόμινο μεταγραφών από την μία ομάδα στην άλλη. Πέρα από τον Hamilton, υπάρχουν 13 οδηγοί των οποίων τα συμβόλαια λήγουν το 2024. Το μεγάλο ερώτημα λοιπόν είναι, ποιος θα βιαστεί και ποιος θα περιμένει για να είναι σίγουρος ότι θα βρεθεί σε ένα καλύτερο μονοθέσιο από ότι βρίσκεται αυτή τη στιγμή.
Αυτή τη στιγμή που μιλάμε για την επόμενη σεζόν υπάρχουν 3 αβέβαιες θέσεις στα 5 καλύτερα μονοθέσια της προηγούμενης σεζόν. Μία στην Red Bull, μία στην Mercedes και μία στην Aston Martin. Ferrari και Mclaren έχουν ήδη κλείσει, ενώ ο μόνος που είναι στο χέρι του αν θα ανανεώσει με την ομάδα του είναι ο Alonso. Ο Sainz δεδομένα αποχωρεί και ο Perez είναι κατά 99% σίγουρο πως θα αντικατασταθεί. Το ποιοι θα καλύψουν αυτές τις 3 θέσεις λοιπόν θα επηρεάσει σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό το τι θα γίνει με τις υπόλοιπες 10, καθώς για τις Alpine, Sauber, Visa CashApp RB, Williams και Haas λήγουν τα συμβόλαια και των δύο οδηγών τους.

Η Mercedes αυτή τη στιγμή έχει δύο επιλογές. Πρώτη, θεωρεί πως ο Russell είναι έτοιμος να ηγηθεί της ομάδας και τοποθετεί στην δεύτερη θέση τον Mick Schumacher ή τον Kimi Antonelli αν εντυπωσιάσει όσο είναι αναμενόμενο φέτος στην F2. Δεύτερον, δεν θεωρεί πως ο Russell είναι έτοιμος να γίνει νούμερο 1 και χρειάζεται κάποιον έμπειρο, γρήγορο και αξιόπιστο οδηγό δίπλα του για τα επόμενα 1 με 2 χρόνια (ξανά έχοντας στο μυαλό τον Antonelli). Δεν χρειάζεται να το ζωγραφίσω ότι ο μόνος οδηγός που πληροί αυτά τα κριτήρια είναι ο Alonso, ο οποίος όμως ανάλογα και με την πρόοδο της Aston Martin δεν ξέρω αν θα ήταν πρόθυμος για αυτή την αλλαγή. Από τους υπόλοιπους 17 οδηγούς του grid ο μόνος που θεωρείται αναβάθμιση είναι ο Verstappen, που είναι αστείο να συζητάμε ένα τέτοιο ενδεχόμενο και οι υπόλοιποι αποτελούν είτε λίγο είτε πολύ υποβάθμιση σε σχέση με τον Βρετανό.
Με τα τωρινά δεδομένα το grid της επόμενης σεζόν στο μυαλό μου μοιάζει κάπως έτσι:
Red Bull: Verstappen – Ricciardo
Mercedes: Russell – Antonelli
Ferrari: Leclerc – Hamilton
McLaren: Norris – Piastri
Aston Martin: Alonso – Stroll
Alpine: Ocon – Gasly
Sauber: Sainz – Hulkenberg
Williams: Albon – Perez
Visa CashApp RB: Tsunoda – Lawson
Haas: Bottas – Bearman
Δυόμιση rookies (ο Lawson δεν θεωρείται ακριβώς rookie πλέον), 9 μετακινήσεις με την τελευταία σεζόν πριν την τεράστια αλλαγή κανονισμών να είναι πιο πολύ σεζόν προσαρμογής για το 2026. Ιδανική περίοδος για συμβόλαια 2 ετών που και οι ομάδες αλλά και οι οδηγοί έχουν μία έξοδο ασφαλείας αν δεν βρίσκονται εκεί που περίμεναν στην κατάταξη. Είτε προς τα πάνω και μπορούν να προσεγγίσουν κάποιον καλύτερο οδηγό, είτε προς τα κάτω και ο οδηγός ψάξει να βρει κάποια καλύτερη θέση.
Όσο για την λογική πίσω από το σκεπτικό των αλλαγών θα δώσω μία μικρή εξήγηση για κάθε ομάδα. Η Red Bull εμπιστεύεται τον Ricciardo ότι μπορεί να είναι ένα πολύ τίμιο νούμερο 2 για τον Verstappen. Δεν θα τον πλησίαζε και δεν θα τον έβαζε σε αυτή την θέση πάνω από τον Lawson αν δεν το πίστευε. Ο Perez έχει τελειώσει από αυτή την ομάδα και δεν έχει κανέναν λόγο να κοιτάξει αλλού εφόσον και η σχέση μεταξύ των δύο οδηγών θα είναι άριστη.

Για την Mercedes είναι ένας συνδυαστικός παράγοντας. Πιστεύω θα είναι σε μία θέση όπως η Alpine με τον Piastri πέρυσι, που κέρδισε την F2 ένα χρόνο νωρίτερα από ότι περίμεναν και δεν είχαν θέση να τον τοποθετήσουν. Δεν ξέρω αν ο Antonelli θα καταφέρει να κερδίσει την F2 στην πρώτη του προσπάθεια, αλλά θεωρώ πως θα εντυπωσιάσει και αντίθετα με την Alpine η Mercedes τώρα έχει θέση να του δώσει.
Για τις Ferrari και McLaren δεν αξίζει να ειπωθεί κάτι περαιτέρω. Η μία έκλεισε σήμερα το δίδυμο της και η McLaren έχει ένα από τα πιο ελπιδοφόρα δίδυμα οδηγών στο grid. Κανένας λόγος αλλαγής ούτε από την πλευρά των ομάδων ούτε από των οδηγών.
Η Aston Martin πιστεύω θα κάνει ξανά βήματα προς τα μπροστά φέτος με τις νέες εγκαταστάσεις και όλες τις δοκιμές στο περσινό μονοθέσιο ενόψει 2025. Ο Alonso δεν πιστεύω πως έχει λόγο να φύγει και θα εναποθέσει τις τελευταίες του ελπίδες για το 3ο πρωτάθλημα στην Honda και το 2026 που η Aston Martin θα γίνει works team.
Η Alpine είναι σε μία ιδιαίτερη κατάσταση όπου δεν μπορούσα να αποφασίσω αν θα άφηνε έναν από τους δύο οδηγούς για χάρη του Jack Doohan ο οποίος όμως δεν έχει δείξει ακόμα κάτι πάρα πολύ σπουδαίο στην F2. Οι οδηγοί δεν μπορούν να πάνε κάπου καλύτερα οπότε θεωρώ πως θα πορευτούν μαζί.
Για την Sauber η αλήθεια είναι πως γνωρίζουμε ίσως τα περισσότερα σε σχέση με άλλες ομάδες. Αν δεν ενεργοποιούσε τον δεύτερο χρόνο του Hulkenberg η Haas, ο Γερμανός θα βρισκόταν ήδη στην Sauber (ενόψει Audi) ενώ ο Sainz είναι ένας οδηγός που ο Seidl εκτιμάει πάρα πολύ από τα χρόνια της McLaren. Ιδανική περίπτωση και για τις δύο πλευρές.
Το μεγαλύτερο στοίχημα/έμπνευση η αλήθεια είναι πως το είχα με την Williams και εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από το αν ο Μεξικανός έχει όρεξη να συνεχίσει να οδηγεί μετά την αποχώρηση από την κορυφαία ομάδα του πρωταθλήματος. Αν ναι, θα πάει σε ένα περιβάλλον που γνωρίζει και μία ομάδα που έχει ένα πολύ ενδιαφέρον project η οποία σίγουρα δεν θα πει όχι σε έναν οδηγό τέτοιου βελληνεκούς με τις χορηγίες που τον συνοδεύουν. Όσο για τον Albon, η ομάδα γίνεται κάθε χρόνο και καλύτερη και δεν έχει κάποια καλύτερη επιλογή τη δεδομένη χρονική στιγμή. Θεωρώ πως θα μείνει στην Williams.
Η πρώην πλέον Alpha Tauri (συγγνώμη δεν θα γράψω αυτόν τον σιδηρόδρομο δεύτερη φορά) βρίσκεται σε μία θέση όπου πλέον και επίσημα αποτελεί νούμερο δύο της Red Bull. Ή τουλάχιστον πιο επίσημα από πριν. Θα χρησιμοποιεί όσα κομμάτια μπορεί από την βρετανική ομάδα και το μόνο ερωτηματικό στο κεφάλι μου είναι ο Tsunoda. Αν υπήρχε κάποιος πολύ ελπιδοφόρος οδηγός στην F2 που να είναι έτοιμος για την αλλαγή στην Formula 1 (από το πρόγραμμα της Red Bull) θα έβλεπα μία αποχώρηση του Ιάπωνα, αλλά είναι και ρίσκο η απουσία εντελώς ενός έμπειρου οδηγού. Σαν δίδυμο άλλωστε στους αγώνες που τους είδαμε πέρυσι δεν ήταν διόλου κακό δεδομένου του μονοθέσιου.
Τέλος η Haas είναι μία ομάδα που στο κομμάτι οδηγών είναι τελείως αψυχολόγητη. Μέσα σε δύο σεζόν πήγε από το να έχει το πιο νεαρό δίδυμο οδηγών, στο πιο μεγάλο ηλικιακά και δεν βάζω το χέρι μου στη φωτιά ότι θα πέσω μέσα. Θεωρώ ότι ο κύκλος του Magnussen έκλεισε με την αποχώρηση του Steiner αλλά είναι ένα πιθανό ενδεχόμενο να μπει σε μία τροχιά ορθολογικών προσλήψεων οδηγών από εδώ και πέρα. Ο Bottas είναι ο καλύτερος έμπειρος οδηγός που θα μείνει ελεύθερος και θα είναι πολυτέλεια για την Haas, ενώ ο Bearman αποτελεί μεγάλο χαρτί της Ferrari για το μέλλον.
Το μόνο σίγουρο είναι πως η silly season ξεκίνησε παραδόξως πριν από την κανονική σεζόν. Τις επόμενες μέρες/εβδομάδες θα γραφτούν και θα ειπωθούν πάρα πολλά, οπότε καλό είναι όλοι να έχουμε μία ασπίδα προστασίας πριν πιστέψουμε την οποιαδήποτε φήμη.